Program
koła naukowego "Odkrywcy" przeznaczony jest dla uczniów
chcących poszerzyć swoją wiedzę z zakresu nauk matematyczno - przyrodniczych.
Odwołuje się do ich wrodzonej ciekawości i chęci poznawania. Samodzielne
wykonywanie prostych doświadczeń, przedstawianie ich wyników i formułowanie
wniosków pozwolą na większe zainteresowanie uczniów przebiegiem zajęć,
umożliwią angażowanie w proces poznawczy wszystkich zmysłów, co znacznie
ułatwia zrozumienie i zapamiętanie różnorodnych zagadnień. Zajęcia o
charakterze badawczym, laboratoryjnym, dają namiastkę pracy przyrodnika -
naukowca, przybliżają uczniom proste metody badawcze, zapoznają z podstawami
biologii, fizyki i chemii, dostarczają uczniom wielu pozytywnych doznań
związanych z odkrywaniem czegoś nowego i nieznanego. Aby proces nauczania
przyniósł pożądane efekty, a przede wszystkim był ciekawy dla ucznia,
zajęcia będą miały charakter obserwacyjny i doświadczalny.
Okres
realizacji: listopad 2016 - marzec 2017
Cele
główne:
-
zaciekawienie światem przyrody oraz rozbudzenie pasji poznawczych,
-
budowanie naukowego podejścia do rozwiązywanych problemów,
-
motywowanie uczniów do poznawania przyrody w sposób aktywny, twórczy,
dociekliwy i wytrwały.
Cele
szczegółowe:
-
zachęcanie i wdrażanie do prowadzenia prostych prac badawczych,
-
uświadomienie uczniom, że zjawiska przyrodnicze można przedstawić modelowo za
pomocą doświadczeń,
-
kształcenie i doskonalenie umiejętności planowania i prowadzenia obserwacji
oraz eksperymentów przyrodniczych, a także ich dokumentowania ,
-
kształcenie i doskonalenie umiejętności interpretowania wyników doświadczeń,
formułowania spostrzeżeń, wniosków,
-
kształcenie i doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole, skutecznej
komunikacji,
-
kształcenie i doskonalenie umiejętności posługiwania się technologią
informacyjną, encyklopediami, atlasami, programami multimedialnymi,
-
kształcenie i doskonalenie umiejętności dostrzegania związków
przyczynowo-skutkowych,
-
uczenie przełamywania pewnych zahamowań (tremy, lęku) np. poprzez
prezentacje wyników własnej pracy bądź pracy grupy na forum
szkoły,
-
rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez możliwość osiągnięcia sukcesu.
Metody
pracy:
-
badawcze (eksperyment i doświadczenie), planowanie i dokumentowanie,
-
obserwacja,
-
burza mózgów,
-
drama,
-
ćwiczenia praktyczne,
-
wystawa,
-
plakat, mapa mentalna,
-
metody słowne- pogadanka, film edukacyjny,
-
praca z tekstem, mapą.
Formy
pracy:
-
indywidualna,
-
grupowa.
Środki
dydaktyczne:
-
atlasy, mapa,
-
karty pracy, instrukcje,
-
produkty spożywcze np. olej, ocet, mąka, sól, soda oczyszczona, drożdże,
warzywa i owoce, jajka itp.,
-
środki chemiczne np. płyn do mycia naczyń, nafta, woda utleniona itp.,
-
materiały papiernicze,
-
komputer, tablica interaktywna, Internet.
Treści
nauczania:
1.
Życie i działalność Ignacego Łukasiewicza.
2.
Sylwetki polskich naukowców i badaczy.
3.
Polscy podróżnicy i badacze.
4.
Budowa i właściwości cieczy.
5.
Budowa i właściwości gazów.
6.
Ropa naftowa - czarne złoto.
Przewidywane
osiągnięcia. Uczniowie potrafią:
-
prowadzić i dokumentować obserwacje i doświadczenia przyrodnicze,
-
aktywnie i twórczo uczestniczyć w zajęciach stosując zasady bezpieczeństwa i
współpracy w grupie,
-
rozwijać własne zdolności oraz umiejętności twórczego myślenia,
-
pogłębiać i utrwalać wiadomości oraz umiejętności zdobyte podczas lekcji,
-
być konsekwentny i dociekliwy w poszukiwaniu rozwiązania sytuacji problemowej,
przejawiać inicjatywę i samodzielność.
![]() |
źródło: http://bycjakignacy.pl |