Program

Program koła naukowego "Odkrywcy" przeznaczony jest dla uczniów chcących poszerzyć swoją wiedzę z zakresu nauk matematyczno - przyrodniczych. Odwołuje się do ich wrodzonej ciekawości i chęci poznawania. Samodzielne wykonywanie prostych doświadczeń, przedstawianie ich wyników i formułowanie wniosków pozwolą na większe zainteresowanie uczniów przebiegiem zajęć, umożliwią angażowanie w proces poznawczy  wszystkich zmysłów, co znacznie ułatwia zrozumienie i zapamiętanie różnorodnych zagadnień. Zajęcia o charakterze badawczym, laboratoryjnym, dają namiastkę pracy przyrodnika - naukowca, przybliżają uczniom proste metody badawcze, zapoznają z podstawami biologii, fizyki i chemii, dostarczają uczniom wielu pozytywnych doznań związanych z odkrywaniem czegoś nowego i nieznanego. Aby proces nauczania przyniósł pożądane  efekty, a przede wszystkim był ciekawy dla ucznia, zajęcia będą  miały charakter obserwacyjny i doświadczalny.

Okres realizacji: listopad 2016 - marzec 2017 

Cele główne:
- zaciekawienie światem przyrody oraz rozbudzenie pasji poznawczych,
- budowanie naukowego podejścia do rozwiązywanych problemów,
- motywowanie uczniów do poznawania przyrody w sposób aktywny, twórczy, dociekliwy i wytrwały.

Cele szczegółowe:   
- zachęcanie i wdrażanie do prowadzenia prostych prac badawczych,
- uświadomienie uczniom, że zjawiska przyrodnicze można przedstawić modelowo za pomocą doświadczeń,
- kształcenie i doskonalenie umiejętności planowania i prowadzenia obserwacji oraz eksperymentów przyrodniczych, a także ich dokumentowania ,
- kształcenie i doskonalenie umiejętności interpretowania wyników doświadczeń, formułowania spostrzeżeń, wniosków,
- kształcenie i doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole, skutecznej komunikacji,
- kształcenie i doskonalenie umiejętności posługiwania się technologią informacyjną, encyklopediami, atlasami, programami multimedialnymi,
- kształcenie i doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych,
- uczenie przełamywania pewnych zahamowań (tremy, lęku) np. poprzez    prezentacje wyników własnej pracy bądź pracy grupy na forum szkoły,
- rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez możliwość osiągnięcia sukcesu.

 Metody pracy:
- badawcze (eksperyment i doświadczenie), planowanie i dokumentowanie, 
- obserwacja,
- burza mózgów, 
- drama,
- ćwiczenia praktyczne,
- wystawa,
- plakat, mapa mentalna, 
- metody słowne- pogadanka,  film edukacyjny, 
- praca z tekstem, mapą.

Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
  
Środki dydaktyczne:
- atlasy, mapa,
- karty pracy, instrukcje,
- produkty spożywcze np. olej, ocet, mąka, sól, soda oczyszczona, drożdże, warzywa i owoce, jajka itp.,
- środki chemiczne np. płyn do mycia naczyń, nafta, woda utleniona itp.,
- materiały papiernicze,
- komputer, tablica interaktywna, Internet.

Treści nauczania:
1. Życie i działalność Ignacego Łukasiewicza.
2. Sylwetki polskich naukowców i badaczy.
3. Polscy podróżnicy i badacze.
4. Budowa i właściwości cieczy.
5. Budowa i właściwości gazów.
6. Ropa naftowa - czarne złoto. 
 
Przewidywane osiągnięcia. Uczniowie potrafią:
- prowadzić i dokumentować obserwacje i doświadczenia przyrodnicze,
- aktywnie i twórczo uczestniczyć w zajęciach stosując zasady bezpieczeństwa i współpracy w grupie,
- rozwijać własne zdolności oraz umiejętności twórczego myślenia,
- pogłębiać i utrwalać wiadomości oraz umiejętności zdobyte podczas lekcji, 
- być konsekwentny i dociekliwy w poszukiwaniu rozwiązania sytuacji problemowej, przejawiać inicjatywę i samodzielność.


źródło: http://bycjakignacy.pl