Program
koła naukowego "Odkrywcy" przeznaczony był dla uczniów
chcących poszerzyć swoją wiedzę z zakresu nauk matematyczno – przyrodniczych i
przyświecała mu idea zgodna z maksymą
Konfucjusza „Powiedz mi,
a zapomnę. Pokaż, a zapamiętam. Pozwól mi działać, a zrozumiem”. Odwoływał się on do ich wrodzonej
ciekawości dziecka i chęci poznawania. Głównym celem było zaciekawienie światem
przyrody oraz rozbudzenie pasji poznawczych uczniów, budowanie naukowego
podejścia do rozwiązywanych problemów, uświadomienie uczniom, że zjawiska
przyrodnicze można przedstawić modelowo za pomocą doświadczeń, motywowanie
uczniów do poznawania przyrody w sposób aktywny, twórczy, dociekliwy i
wytrwały. Ważne również było kształcenie i doskonalenie umiejętności
współdziałania w zespole i skutecznej komunikacji oraz rozwijanie poczucia
własnej wartości poprzez możliwość osiągnięcia sukcesu. Aby proces nauczania
przyniósł pożądane efekty, a przede wszystkim był ciekawy dla ucznia,
zajęcia miały charakter przede wszystkim obserwacyjny i doświadczalny. Na zajęciach stosowane były głównie
metody aktywne: eksperymenty, doświadczenia, obserwacje bezpośrednie. Do
przeprowadzenia eksperymentu wystarczyły zazwyczaj bardzo proste materiały, a samodzielne jego przeprowadzenie dostarczyło uczniom wielu pozytywnych doznań
związanych z odkrywaniem czegoś nowego i nieznanego.
Uczniowie wykonując samodzielnie doświadczenia, wykazywali większe
zainteresowanie przebiegiem zajęć, umożliwiło to zaangażowanie w proces
poznawczy wszystkich zmysłów, co znacznie ułatwiało im zrozumienie i
zapamiętanie różnorodnych zagadnień. Zajęcia o charakterze badawczym, dały
namiastkę pracy przyrodnika - naukowca, przybliżyły uczniom proste metody
badawcze, zapoznały z podstawami biologii, fizyki i chemii, dostarczając
uczniom wielu pozytywnych doznań związanych z odkrywaniem czegoś nowego i
nieznanego. Dzięki przeprowadzanym doświadczeniom i eksperymentom uczniowie przekonali się, że nauka może być fantastyczną zabawą
i niezapomnianą przygodą.