Zajęcia dydaktyczne


Program koła naukowego "Odkrywcy" przeznaczony był dla uczniów chcących poszerzyć swoją wiedzę z zakresu nauk matematyczno – przyrodniczych i przyświecała mu idea zgodna z maksymą Konfucjusza „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż, a zapamiętam. Pozwól mi działać, a zrozumiem”. Odwoływał się on do ich wrodzonej ciekawości dziecka i chęci poznawania. Głównym celem było zaciekawienie światem przyrody oraz rozbudzenie pasji poznawczych uczniów, budowanie naukowego podejścia do rozwiązywanych problemów, uświadomienie uczniom, że zjawiska przyrodnicze można przedstawić modelowo za pomocą doświadczeń, motywowanie uczniów do poznawania przyrody w sposób aktywny, twórczy, dociekliwy i wytrwały. Ważne również było kształcenie i doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole i skutecznej komunikacji oraz rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez możliwość osiągnięcia sukcesu. Aby proces nauczania przyniósł pożądane  efekty, a przede wszystkim był ciekawy dla ucznia, zajęcia miały charakter przede wszystkim obserwacyjny i doświadczalny. Na zajęciach stosowane były głównie metody aktywne: eksperymenty, doświadczenia, obserwacje bezpośrednie. Do przeprowadzenia eksperymentu wystarczyły zazwyczaj bardzo proste materiały, a samodzielne jego przeprowadzenie dostarczyło uczniom wielu pozytywnych doznań związanych z odkrywaniem czegoś nowego i nieznanego. 














Uczniowie wykonując samodzielnie doświadczenia, wykazywali większe zainteresowanie przebiegiem zajęć, umożliwiło to zaangażowanie w proces poznawczy wszystkich zmysłów, co znacznie ułatwiało im zrozumienie i zapamiętanie różnorodnych zagadnień. Zajęcia o charakterze badawczym, dały namiastkę pracy przyrodnika - naukowca, przybliżyły uczniom proste metody badawcze, zapoznały z podstawami biologii, fizyki i chemii, dostarczając uczniom wielu pozytywnych doznań związanych z odkrywaniem czegoś nowego i nieznanego. Dzięki przeprowadzanym doświadczeniom i eksperymentom uczniowie przekonali się, że nauka może być fantastyczną zabawą i niezapomnianą przygodą.